~ Den enes golv ÄR en annans tak ~

Om jag står och tittar på en vy, låt säga ut över en brygga vid vattnet. Det är grönskande grönt, vinden är stilla, vattnet spegelblankt, träet i bryggan är nerskvittrat utav måsarnas skit och under den klara vattenytan simmar spiggen snabbt förbi.
Tänk då denna vy på vintern.
Snön ligger decimeter-djup, det är kallt, inga fåglar hörs, vattnet är fruset och vinden blåser ilande kall utifrån havet.

Så tänker jag ofta när jag ser ett scenery framför mig. Är det på vintern tänker jag "tänk hur det ser ut här på sommarn" och är det sommar hur det skulle sett ut om det vore vinter.
Toksvettas jag i solens hetta en julidag tänker jag på någon stund då jag tokfryst vid en vindpinad busshållsplats under vinterns mest kalla timma.
Är jag trött och less tänker jag på dar då jag varit pigg som en mört.

Motsatser alltså.
Det är något som attraherar min hjärna att tänka på.
Kontraster.
Jag föreställer mig faktiskt dessa kontraster rätt så ofta.

En fras jag ofta tänker är "Den enes golv är den andres tak." Denna fras kan dyka upp närhelst i mitt huvud.
När jag är påväg av en buss och en annan stiger på. -"Den enes golv..."
När jag kommer hem och någon annan är påväg bort. "Den enes golv är.."
När jag kliver av flyget på Gideå och andra går ombord på andra sidan glaset. "Den enes.."
När jag känner att 1100 kronor är max jag vill betala för ett par jeans och tänker på andra som vill att deras jeans minst kostar samma summa. "Den enes tak..."
När jag hör mina grannar stampa i golvet ovanför mig. "Mitt tak är faktiskt en annans golv.."

Var jag vill komma med denna diskussion är för mig själv lite oklart, kanske vill jag påpeka att det hela tiden finns en motpol, eller en motsituation som skett eller sker runtomkring oss, eller som vi varit med om.

Och jag gillar tanken, om jag toksvettas någon gång, har jag förmodligen också tokfrysit någon gång. Har jag varit jättetrött har jag också varit jättepigg. Har jag sett sommaren har jag också sett vintern.
Har jag skrivit har jag också raderat. Har jag frågat har jag också svarat.
 Handlar det om balanser?
Det handlar om balanser.


image45


Kommentarer
Postat av: Mrs Harajuku

Åh! Du skriver så bra! Dina texter är som ljuv musik i mina öron. Fantastiskt!

2007-06-14 @ 06:28:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0