~ Min väg till jobbet ~

En väg med nylagd asfalt passeras, luften är varm och kvav av den ångande leran och doften av tjära tränger in i näsan.
Kommer mina cykeldäck att smälta?
Inte ett spår av vägarbetarna syns, men de måste varit där för bara någon minut sedan för asfalten är rykande het och nypressad av ångvälten.
Men nu inte ett spår av shorts-klädda män i orange reflexväst och vita tubsockar i träskor.
Jag fortsätter ut på gammal ljusgrå asfalt, mina däck höll men efter sig lämnar de en mörk rand av asfalt.
De känns glibbiga mot backen och det smattrar lite extra när det geggiga gummit rullas mot vägen.
Asfaltsläggare, är det ett roligt jobb?
Det går fort nu, nedförs-backe, jävlar högerregeln och mina bromsar tar knappt. Phew, bilen stannar och låter mig passera vinandes förbi.
Tack.
Imorn ska jag ta cykelhjälmen, den gör ju ingen nytta där den ligger på hatthyllan.
Asfaltsläggare ja... undra vad dom gör på vintern?
Säkert bara andra väg-relaterade-saker.
Föredrar dom sommaren?
Jag stannar vid E4:an, älskar när jag tajmar med rödljusen och slipper stanna.
Har dock bara hänt en gång.
Denna gång måste jag sätta ner benet för att vänta på långtradarna som kör förbi, fan va fort de kör.
Av någon anledning gillar jag inte att backa när jag står och väntar vid ett övergångsställe för att en långtradare kommer och kör förbi, känner mig som en fegis liksom.
Men anar att det bara är jag som förlorar på det hela.
Smack, liksom.
Så ligger man där, 50 meter från där man nyss stod blodig och trasig...
Drar bak cykeln, väntar på grusdammet som följer, gröngubbe... off you go.
Undra hur många asfaltsläggare som blir påkörda om året?
Jag cyklar förbi entrén till stadens största galleria, klockan är 9:40 och redan står det människor och väntar på att dörrarna skall öppnas.
Ivriga shopoholics?
No no.
Fru Andersson och tant Pensionärsson.
Dom kanske har laddat hela veckan för stadsbesöket och tänkt att de skall bannemej va först in också.
Det är fiffigt att man kan använda sin rullator som en liten pall också.
Låser upp min butiksdörr, larmkoden, va fan är larmkoden, just det ja... Det otäcka pipet tystnar.
Ännu en dag att avklara, snart är jag ledig, snart.
Ledig i 8 veckor.
Sug på den du.
Asfaltsläggare kanske har sin semester på vintern?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0