~ Kön på substantiv? ~

Är det bara jag, eller håller ni med om att det finns han och hon av olika saker.
Låt mig förklara.
Jag stod t.ex. och bredde en macka idag, med en vanlig bordskniv, och plötsligt kom jag på att jag tänkte att kniven jag höll i var en han. Och att gafflar självklart är honor, skedar är hanar, fast äldre än knivar.
Smörknivar däremot, lite svårt att säga, men jag tror nog att de är honor, äldre än gafflar.
Jag började skratta lite för mig själv vid denna insikt, men så insåg jag också att detta är något jag tyckt sedan barnsben.
Knivar-han, gafflar-hon, skedar-han, osv...

Tänker på fler substantiv som jag tycker har tydliga kön, stolar till exempel - hon.
Bord- han.
Soffor- hon.
Sängöverkast- hon.
Båtar - hon- (känt fakta).
Åror däremot, han.
Pennor - han.
Tvålar - han.

This could go on and on...

Är det bara jag eller?
Eller?

Kommentarer
Postat av: Mrs Harajuku

Ha, ha, ja, det är bara du! Men det gör inget, vi älskar ju dig ändå! ;)
Kramar!

2007-08-01 @ 15:57:34
URL: http://www.mrsharajuku.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0